Opgraving

Maandagochtend om half 8 ben ik begonnen om een een grote pot koffie te zetten. Om 8 uur zouden we starten, met een grote groep, dus veel koffie was vereist.

De groep bestond uit , Sjeng Dautzenberg, Koert Solomons en Benjamin Honingh van Hollandia Archeologen Zaandijk, Constance van der Linden van Tot op het bot, Gerlof Kloosterman, van de gemeente Heerhugowaard en  Jaap van der Veen, adviseur op het gebied van historie. Tevens waren er mannen van de plantsoenendienst en dan hoop ik dat ik niemand ben vergeten. Er was eerst werkoverleg.

Om 9 uur arriveerde wethouder Leo Dickhof, hij zou de eerste spade in de grond steken.
Dat was nog niet zo eenvoudig, want de grond was hard. De mannen van de gemeente hadden de forsythia al weggehaald. Constance, Sjeng, Koert en Benjamin hielpen een handje mee. Al gauw werd  de fundering van de vorige kerk ontdekt. Deze fundering was van het kapelletje waarin de grafkelder en praalgraf in de vorige kerk stond.  De kraan van de gemeente moest ook weer een stukje doen.  Snel werd ook de grafkelder gevonden. Toen werd er verder met de hand gegraven. De mooie boom moest er ook aan geloven, die stond precies naast de grafkelder.

Aan weerszijden van de muren van de grafkelder werd ook gegraven. Daar werd een aantal restanten van skeletten gevonden. Nog voor de middag werden in de grafkelder beenderen gevonden. Ondertussen was de pers ook gearriveerd. Gert van der Maten van de Alkmaarsche courant, Tom Jurriaans van RTVNH, Erna Faust van de NH courant, Theo Annes van de Koerier.

Na de middag werden de schedels gevonden, die lagen in een hoekje van de grafkelder. Iedereen werd hier lyrisch hiervan. Ook werd een stuk lood gevonden. Volgens overlevering was dit de bekleding van de kist geweest, waarin Reinout is vervoerd van Den Haag naar Veenhuizen. Na een hele middag studderen zo rondom de grafkelder, was het om vier uur tijd om op te breken en  werd er een grote plaat op de grafkelder geplaatst.

De volgende morgen om acht uur was iedereen weer present. Wederom een tv ploeg, nouja, één persoon, Sanne, van het programma Landinwaarts, wat op vrijdagavond om 19.25 uur wordt uitgezonden. Constance had het er maar druk mee met weer een interview te geven. Aan werken kwam ze bijna niet toe. Ze nam DNA af van de tanden, die ze getrokken had uit de schedels. Deze tanden zouden donderdag naar Leiden worden gebracht voor verder onderzoek. Ook werd er links en rechts van de grafkelder gegraven in de hoop meer te vinden. Om vier uur werd er opgeruimd en iedereen ging huiswaarts.

Woensdag morgen om acht uur was iedereen weer present. Beginnen met koffie en werkoverleg. Met de middag werd eigenlijk besloten om te stoppen. De beenderen waren gevonden. Maar Sjeng, één van de archeologen vermoedde dat er toch meer moest zijn. Er was nog voor een halve dag geld, dus graven kon. Toen werd er tot ieders verbazing restanten van een fundering van de Middeleeuwse kerk gevonden. Met restanten uit de 14e eeuw. Dat was toch heel bijzonder.

De wethouder, Leo Dickhof, werd er over gebeld en die was snel aanwezig om het met eigen ogen te zien. Dit gaf de opgraving een hele nieuwe dimensie! Dit zal nog een uitdaging worden voor de gemeente.

Donderdag was rustdag.
Vrijdag was open dag voor scholen uit Heerhugowaard, er hadden zich twee scholen aangemeld, bij elkaar honderd kinderen.  De kinderen werden in drie groepen verdeeld,  een groep bij de opgraving, een groep in de kerk en een groep bij het praalgraf in het voorportaal. De kinderen waren zeer geinteresseerd en enthousiast.

Zaterdag, de grote dag, open dag voor iedereen. De verwachting was zevenhonderd man. We waren allemaal goed voorbereid en stonden startklaar om iedereen te kunnen ontvangen. Een half uur voor aanvang kwamen de eerste bezoekers al aanzetten. Ceciel Nyst, van de Cultuurcompagnie, stond bij de opgraving om uitleg te geven,  Constance van der Linden, van Tot op het Bot, in de kerk bij drie tafels botten om daar uitleg te geven. Tevens hing in de kerk nog de expositie over de bouw van deze kerk en tekeningen van de kerk van 1882.  Rond twaalf uur hadden we al tweehonderdvijftig bezoekers ontvangen.

De rest van de middag ging heel gemoedelijk.  ’s Middags arriveerde een Reinout van Brederode met gezin, woonachtig in Huizen, dat was erg leuk.  We schatten dat er zo´n  500 à 600 bezoekers zijn geweest. Na afloop van de open dag werd de grafkelder afgedekt evenals de middeleeuwse fundering. Het was een bijzondere week geweest met bijzondere vondsten en met veel belangstelling van mensen en de pers.

Aangezien op de laatste dag van de vorige opgraving, de archeologen nog een stukje oude fundering vonden, heeft de gemeente opdracht gegeven om nog drie dagen, 24, 25 en 26 mei 2016 opgraving uit te voeren.

Op de eerste dag werd al het fundament van het koor, van de kerk uit de 14e eeuw opgegraven. Dit houdt in dat Veenhuizen rond 1300 al bestond. Er waren voor de archeologen tal van aanwijzingen dat deze situatie aannemelijk zou zijn.

Na drie dagen is de hele tuin omgewoeld, maar wel met oude funderingen van drie kerken. Ook heel oud veen kwam tevoorschijn.
Daar hebben Koert Solomons en Sjeng Dautzenberg van bedrijf Hollandia Archologen Zaandijk een aantal monsters van genomen.
Ondertussen hadden weer heel veel mensen lucht gekregen van het gevolg van de opgravingen. Talloze geïnteresseerden wisten de weg naar  Veenhuizen te vinden. Ook de verslaggever van de krant, Gert van der Maten, heeft die week stukjes geschreven en in de Alkmaarsche Courant geplaatst.

Ondertussen is het hele terrein nu weer dicht gegooid met aarde. Met als reden dat er nu nagedacht dient te worden over hoe dit stukje historie voor de toekomst zichtbaar kan blijven.

Op 14 oktober 2016 vindt (vond) er een lezing plaats in het kerkje. Dan zal uiteen gezet worden wat de uitslag is van het dna onderzoek van de botten.
Tina van Breugel